Sådan skal du samarbejde med en influencer (del 1)

All right. Sådan skal du samarbejde med en influencer. Del 1. Jeg har haft min virksomhed siden 2016. Faktisk startede jeg bloggen tilbage i 2012, men det var først i 2016, at bloggen tog overhånd (you know what I mean) og at det var på tide, at jeg droppede min uddannelse (fordi jeg hverken havde tid eller lyst) og fokuserede 100% på bloggen og mine andre kanaler.

Sådan skal du samarbejde med en influencer

Det var også året hvor jeg oprettede mit CVR nummer. Det er sgu ved at være mange år siden efterhånden, så jeg har samarbejdet med mange brands lige pludselig. Where did time go… Nå men altså, er det første gang du er herinde, så læs mere om mig lige her og følg endelig med ovre på InstagramLet’s begin. Det her er kun del 1, da indlægget her endte med at blive ALT for langt. Jeg skal nok linke til del 2, både her og på Instagram, når det er oppe i løbet af de kommende uger. Okay. Lad os komme i gang.

1. Skriv til mig som person

Lad for guds skyld være med at skrive. Kære influencer eller hey, du er da influencer, er du ikke? Det er overraskende mange mails jeg får, som starter sådan her og jeg tænker bare… Ville du skrive til andre, som du gerne vil samarbejde med, sådan her? Det ville jeg i hvert fald ikke. Generelt, så svarer jeg ikke på den slags beskeder, da jeg helst vil samarbejde med brands, som jeg kender og som kender mig. Eller… I det mindste kender mit navn. Her er et lille tip til livet generelt. Hvis du gerne vil skrive til en person, som du ikke kender, så find i det mindste ud af hvad personen hedder. Det er faktisk ikke så svært.

Lad også være med at skrive: “Hej. Jeg vil gerne sende dig billede (værdi 249 kr.) og du skal bare lige dele tre billeder i dit feed, hvor du skriver om mit produkt, du skal bare lave en håndfuld stories hver måned de næste tre måneder og jeg må bruge dine billeder for evigt. Hvad er din adresse? Tænker det er nemt for dig lige at tage et par billeder og dele en rabatkode.” Mange mails og beskeder lyder sådan der. Mange. Hver dag. Hvis du gerne vil have at jeg deler dit produkt, så start med at spørge om det er overhovedet er noget, som jeg kan lide.

Læs også: Indisk curry med kylling *din nye yndlingsret sgu*

Sådan skal du samarbejde med en influencer

2. Lad være med at dele mine stories

Lad være med at dele mine stories på Instagram uden at sige tak eller anerkende, at jeg (eller dine brugere, kunder eller andre som har tagget dig) laver noget, som du kan bruge. Der er helt sikkert mange, som ikke tænker over det med at dele andres stories, hvilket er fuldt forståeligt, fordi… Det er jo bare stories, ikke?

Og jo. Det er *bare* stories, men der ligger alligevel arbejde bag og hvis du som brand bare deler mine stories uden at sige tak eller uden at smide et like (i det mindste) så gider jeg ikke at tagge dig igen. Det er faktisk overraskende lidt, som man får retur når ens story bliver repostet af andre. Ligesom ved punkt 1, så er det her faktisk også bare et godt tip til livet. Hvis nogen deler noget og tagger dig som brand, så sig tak. Det er da det mindste.

Hvis du allerede har en aftale med influenceren, så er det selvfølgelig helt okay, at du deler uden at skrive eller anerkende noget. Jeg vil dog stadig lige nævne, at det er mega god stil og så giver det mig (personligt) lyst til at dele mere end aftalt.

3. Lad være med at dele mine billeder

Det her er der heldigvis mange, som ved allerede, men det er altid god stil at spørge om du må bruge mine billeder. Jeg siger for det meste ja (og hvis vi har et samarbejde, så er det ofte en del af aftalen, at du må bruge mine billeder) men er jeg ikke interesseret i at du må bruge dem, så lad være med at bruge dem alligevel. At jeg ikke svarer på din besked er ikke et ja og jeg sender gerne en faktura. Der er overraskende mange, som spørger om de må bruge mine billeder (tak for det, seriøst) og hvis jeg ikke har set beskeden… så tror de at det er et… ja?

4. Har vi samme værdier?

Hvis du vil have mest bang for your buck, så er længerevarende og mere strategiske samarbejder vejen frem. Det er nemlig mere troværdigt. For alle parter. Sæt dig ind i den influencer, som du gerne vil samarbejde med. Har I samme værdier? Hvad med sproget. Har I samme udtryk? Er influenceren oprigtigt interesseret i dit produkt? Der er så mange ting, som skal gå op i en højere enhed, når det kommer til influencer samarbejder – og det kan være noget af et arbejde, at finde den helt rigtige blogger eller influencer. Eller. Det ER noget af et arbejde men når det er rigtigt, så er det SÅ rigtigt. 

Find the one

Det er som sagt noget af et arbejde at finde den rigtige, men hvis du vil gøre det nemt for dig selv, som brand, så kig efter hvem der allerede har tagget dig på Instagram. Hvis du har en blogger eller influencer i kikkerten, så gå ind i dine beskeder og se om du har blevet tagget af personen tidligere. Gå dine taggede billeder igennem. Er der nogen, som har tagget dig flere gange? Det tager tid men det er time well spent.

Hvis ikke, den du har i kikkerten, umiddelbart har interageret med dig, så begynd at række ud. Like personens billeder, skriv kommentarer og larm noget larm for dig selv. Måske du bare skal opdages. 

5. Er det en win-win situation?

Lidt i forlængelse med ovenstående. Udover, at du som brand, skal dele værdigrundlag med den influencer, som du vælger at samarbejde med, så er det her ligeså vigtigt. Er det her samarbejde en win-win situation for begge parter? Med der, så mener jeg, er der fordele for begge parter?

Et lille eksempel. Jeg får noget relevant content, som jeg kan bruge på mine kanaler og et produkt, som jeg elsker og som jeg tror, at mine følgere også vil få gavn af. Du, som brand, får awareness og vist dine produkter i en sammenhæng, som er spot on i forhold til dit brand. Win-win. En influencer har ofte brugt mange år på at bygge brand og platform op, som du skal kunne se dig selv på. Jeg får, som influencer, selvfølgelig også betaling, men prøv at se det på denne måde, hvis du stadig er i tvivl om værdien:

Læs også: Indisk curry med kylling *din nye yndlingsret sgu*

Sådan skal du samarbejde med en influencer

Husk dette

  • Du får taget billeder, som du kan bruge.
  • Influenceren er ofte model, storyteller og fotograf.
  • Du får placeret dit produkt hos den rette person og dermed de rette kunder.
  • Du får en ambassadør og dit produkt bliver ofte vist i flere forskellige sammenhænge.
  • Ét billede hos mig, i mit feed, bliver i gennemsnit set af 25.000 forskellige personer. Hvad ville det komme at ramme så mange mennesker, et andet sted?
  • Der er kort vej fra influencer til webshop. Hvis en influencer har over 10.000 følgere på Instagram, så kan man swipe i stories.

Listen er meget længere, men det var ikke det, som indlægget skulle handle om. Lol. Måske en anden gang? Og nej. Denne liste har ikke noget at gøre med hvordan du skal samarbejde med en influencer, men er vigtigt at have med i baghovedet, når du skal samarbejde med en influencer.

Sådan skal du samarbejde med en influencer

Okay. Det var afslutningen på del 1. Sådan skal du samarbejde med en influencer. Det var som sagt ikke meningen, at det skulle blive så langt, lol, men nu er vi her og jeg skal nok linke til del 2, når det er online. Det gør jeg både her og på Instagram, så husk at følge med der. Hvis du vil læse mere om Instagram, fotografering og gode apps, så tjek denne kategori ud: Blogging & kreativitet.

Feel free to share
Del på facebook
Del på pinterest
Del på email
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Læs også
Opskrift med østerssauce ( feat. *meatballs* og champignon)
Min simple opskrift på asiatisk kyllinge-suppe (som er SÅ god hvis du har ondt i...
Sådan skal du samarbejde blogger eller influencer (del 2)
Nemme karameller med kondenseret mælk
En huskeliste til Japan (de 8 ting du skal vide)
Asiatisk agurkesalat *the BEST #1*
Hele vores flytteproces (salg af ejerlejlighed) del 1
De 10 bedste film på Netflix (ifølge mig of course)