Sådan skal du samarbejde blogger eller influencer (del 2)

Sådan skal du samarbejde blogger. Velkommen til! Hvis du har forvildet dig ind på det her indlæg uden at have læst del 1: “Sådan skal du samarbejde med en influencer (del 1)” så vil jeg anbefale dig at læse det først. Eller. Rækkefølgen er egentlig ligemeget, men du skal i hvert fald læse det, hvis du interesserer dig for influencermarketing og gerne vil have lidt insight fra den anden side af bordet.

Sådan skal du samarbejde blogger

Okay. Sådan skal du samarbejde blogger eller influencer. Det var det som vi kom til. Jeg kan skrive stile om det her emne, da det er noget, som jeg selvfølgelig tænker meget over og så har jeg sindssygt meget erfaring at dele ud af. Jeg har dog besluttet mig for at lave 10 punkter i alt. Har du nogen spørgsmål, så kan du altid sende mig en mail på hello@stonemuse.dk (what’s up) eller smide en kommentar nedenfor.

6. Vær engagerende…

… med den influencer som du allerede samarbejder med. Jeg er allerede kommet lidt ind på det i første indlæg. Men! Skriv altid en kommentar, når jeg tagger dig på et billede på Instagram. Det samme i stories. Sørg for at vise mig, at du har set delingen. Simple as that! Det er en super lille ting, som giver mig lyst til at tagge dig igen og igen.

Derudover, så er det godt for engagement på billedet og det belønner Instagram. Det vil sige, at opslaget bliver set af flere mennesker, hvilket både jeg, som influencer, og du, som brand, er interesseret i.

Læs også: Cookies med kardemomme (som bare blir’ bedre og bedre)

Sådan skal du samarbejde blogger

7. Et brief er vigtigt, men… 

…lad være med at diktere indholdet ned til mindste detalje. Jeg elsker at være kreativ i en ramme og følge et brief, men skal indholdet som jeg har lavet, godkendes og svaret er: “kan du rykke koppen lidt til højre” eller kan du formulere dig på en helt anden måde, så bliver det bare ikke autentisk. Det her er endnu en grund til, at du skal kende den influencer, som du vælger at samarbejde med.

Jeg kender dem, som følger med hos mig, og det er (forhåbentlig) også derfor du køber ind hos mig. Vil du have fuld kontrol over det indhold, som du vil have kommunikeret ud, så er det bedre, at købe en annonce et andet sted. Alt er en dialog selvfølgelig, men den kreative frihed hos influenceren, er altså det som kan gøre et blog- og influencersamarbejde ekstraordinært og fantastisk!

8. Don’t be shady

Lad være med at skrive ting ind i en kontrakt, som vi ikke har aftalt, på forhånd. Jeps! Den har jeg også prøvet. For nylig faktisk. Af en kæmpe dansk virksomhed. Det kan godt være, at du som virksomhed tænker: “Det kan jeg da godt lide skrive ind” fordi du tænker, at det er en selvfølge at jeg gør “det” men det er det altså ikke. Som jeg har nævnt før, så er det her et samarbejde. Og samarbejdet bliver sgu lidt ødelagt, når man læser kontrakt igennem og ser tilføjelser.

My fellow bloggers and influencers: læs jeres kontrakter. Nu tænker du sikkert: Øh ja, selvfølgelig, men jeg ville bare lige banke det på plads. Der er flere gange, hvor jeg har tænkt, at det hele spiller og lige kigger kontrakten hurtigt igennem og ser at der er tilføjet noget nyt. Don’t do that. Sæt tid af og læs det ordentligt igennem. Kom med rettelser og tilføjelser.

Læs også: 5 gode og gratis apps (som har gjort mit liv SÅ meget lettere)

Sådan skal du samarbejde blogger

9. Hvem skriver du til?

Som brand er der sikkert mange ting, som du gerne vil have kommunikeret ud, hvilket er ganske forståeligt. Men. Husk, at dit budskab/koncept/whatever kommer ud til rigtige mennesker, så et indviklet budskab (med for mange ting som influenceren huske at flette ind og have fokus på) ikke kommer til at fungere. I hvert fald ikke på den korte bane. Hold det simpelt og hav 100% fokus på det vigtigste budskab i samarbejdet. Influenceren skal kommunikere til sine følgere og ikke til dig som brand og kunde. Som kunde, skal du kunne give slip og lade influenceren (nu siger vi bare det er en kvinde) do her thing på hendes måde.

Ambassadørskab

Igen, så er det her, hvor et længere samarbejde og evt. ambassadørskab kan være win-win for begge parter. Med et længerevarende samarbejde så kan budskabet komme ud flere gange og på flere forskellige måder – og der kan bygges endnu mere ovenpå. På en naturlig måde. Et enkelt opslag kan give værdi, men det er kun en brøkdel af dem der ser det, som rent faktisk tager det ind.

10. Det er billigere at samarbejde direkte med en blogger

Ja. Den er god nok. Det er billigere at samarbejde direkte med en blogger (jeg er altid online så du skriver bare) end gennem et bureau. Ligesom med mange andre ting, så kan der findes dyre mellemled – og hvis du har gjort dit arbejde, som jeg bla.a har skrevet om under punkt 4 og 5, så er du allerede et godt stykke og kan tage kontakt til den, som du har i tankerne.

Der er selvfølgelig fordele ved bureau, da det jo er tidskrævende, at lære alle de bloggere, som man gerne vil samarbejde, at kende. Mange af *os* er dog professionelle og har været i gamet i mange år, hvis du tager kontakt, så skal vi nok finde ud af noget godt.

Sådan skal du samarbejde blogger

Phew. Sådan skal du samarbejde blogger. Det blev lidt længere end ventet. Endda på en dag som i dag. Jeg håber, at du kunne bruge det her indlæg og synes, at det er et spændende enme. Et lille kig ind i min verden! Husk forresten at læse del 1, hvis du ikke allerede har: “Sådan skal du samarbejde med en influencer (del 1)“. Vi ses på Instagram!

Feel free to share
Del på facebook
Del på pinterest
Del på email
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Læs også
Seværdigheder i Tokyo (5 ting du SKAL opleve)
Indisk curry med kylling *din nye yndlingsret sgu*
Nem aftensmad på 20 min (thai-inspireret suppe)
Opskrift på verdens bedste veganske curry (intet mindre)
Sådan får jeg råd til at rejse *del 2*
Sådan kan du slukke for Instagram stories (uden at unfollow’e)
5 gode og gratis apps (som har gjort mit liv SÅ meget lettere)
De 5 bedste podcasts i 2021 *both new and old*