Sådan skal du samarbejde med en influencer (8 simple men vigtige tips)

At samarbejde med en influencer… it’s a dance. Det her indlæg er måske mest henvendt til brands eller personer, som overvejer eller allerede samarbejder med bloggere og influencere. Men! Jeg tænkte, at det også kunne være et ret sjovt indblik i både de forspørgsler, som jeg får jævnligt og nogle af de erfaringer, som jeg har fået på denne side af et samarbejde. Jeg modtager mange forspørgsler hver uge, så det går hurtigt når jeg skal vælge hvem jeg svarer.

Samarbejde med en influencer del 1

Jeg har haft min virksomhed siden 2016. Faktisk startede jeg bloggen tilbage i 2012, men det var først i 2016, at bloggen tog overhånd (you know what I mean) og at det var på tide, at jeg droppede min uddannelse og fokuserede 100% på bloggen og mine andre kanaler. Det var også året hvor jeg oprettede mit CVR nummer. Det er sgu ved at være mange år siden efterhånden, så jeg har samarbejdet med mange brands lige pludselig. Where did time go… Nå men altså, er det første gang du er herinde, så læs mere om mig lige her og følg endelig med ovre på Instagram. Let’s begin. Det her er kun del 1, da indlægget endte med at blive ALT for langt. Se del 2 her.

1. Skriv til mig som person

Lad for guds skyld være med at skrive. Kære influencer eller hey, du er da influencer, er du ikke? Det er overraskende mange mails jeg får som starter sådan her og jeg tænker bare… Ville du skrive til andre, som du gerne vil samarbejde med, sådan her? Det ville jeg i hvert fald ikke. Generelt, så svarer jeg ikke på den slags beskeder, da jeg helst vil samarbejde med brands, som jeg kender og som kender mig. Eller… I det mindste kender mit navn. Her er et lille til livet generelt. Hvis du gerne vil skrive til en person, som du ikke kender, så find i det mindste ud af hvad personen hedder. Det er faktisk ikke så svært.

2. Lad være med at dele mine stories

Lad være med at dele mine stories på Instagram uden at sige tak eller anerkende, at jeg laver noget, som du kan bruge. Der er helt sikkert mange, som ikke tænker over det med at dele andres stories, hvilket er fuldt forståeligt, fordi… Det er jo bare stories, ikke? Og jo. Det er bare stories, men der ligger alligevel arbejde bag og hvis du som brand bare deler mine stories uden at sige tak eller uden at smide et like (i det mindste) så gider jeg ikke at tagge dig igen. Det er faktisk overraskende lidt, som man får retur når ens story bliver repostet af andre. Ligesom ved punkt 1, så er det her faktisk også bare et godt tip til livet. Hvis nogen deler noget og tagger dig som brand, så sig tak. Det er da det mindste.

Læs også: Opskrift på nemme syltede agurker med et asiatisk twist (selvfølgelig)

Reklamelinks | Mine bukser er fra LIST STORE og trøjen er fra Månestråle (og jeg kommer snart til at udlodde lignende på Instagram. Se evt. det her indlæg)

Hvis du allerede har en aftale med influenceren, så er det selvfølgelig helt okay, at du deler uden at skrive eller anerkende noget. Jeg vil dog stadig lige nævne, at det er mega god stil og så giver det mig (personligt) lyst til at dele mere end aftalt.

3. Lad være med at dele mine billeder

Det her er der heldigvis mange, som ved allerede, men det er altid god stil at spørge om du må bruge mine billeder. Jeg siger for det meste ja (og hvis vi har et samarbejde, så er det ofte en del af aftalen, at du må bruge mine billeder) men er jeg ikke interesseret i at må bruge dem, så lad være med at bruge dem alligevel. At jeg ikke svarer er ikke et ja og jeg sender gerne en faktura.

4. Har vi samme værdier?

Hvis du vil have mest bang for your buck, så er længerevarende og mere strategiske samarbejder vejen frem. Det er nemlig mere troværdigt. Sæt dig ind i den influencer, som du gerne vil samarbejde med. Har I samme værdier? Hvad med sproget. Har I samme udtryk? Er influenceren oprigtigt interesseret i dit produkt? Der er så mange ting, som skal gå op i en højere enhed, når det kommer til influencer samarbejder – og det kan være noget af et arbejde, at finde den helt rigtige blogger eller influencer. Eller. Det ER noget af et arbejde men når det er rigtigt, så er det SÅ rigtigt.

Find the one

Det er som sagt noget af et arbejde at finde the one men hvis du vil gøre det nemt for dig selv, som brand, så kig efter hvem der allerede har tagget dig på Instagram. Hvis du har en blogger eller influencer i kikkerten, så gå ind i dine beskeder og se om du har blevet tagget af personen tidligere. Gå dine taggede billeder igennem. Er der nogen, som har tagget dig flere gange? Det tager tid men det er time well spent.

5. Er det en win-win situation?

Lidt i forlængelse med ovenstående. Udover, at du som brand, skal dele værdigrundlag med den influencer, som du vælger at samarbejde med, så er det her ligeså vigtigt. Er det her samarbejde en win-win situation for begge parter? Med de mener jeg, er der fordele for begge parter? Et lille eksempel. Jeg får noget relevant content, som jeg kan bruge på mine kanaler og et produkt, som jeg elsker og som jeg tror, at mine følgere også vil få gavn af. Du, som brand, får awareness og vist dine produkter i en sammenhæng, som er spot on i forhold til dit brand. Win-win. En blogger har brugt mange år på at bygge brand og platform op, som du skal kunne se dig selv på.

Samarbejde med en influencer

Okay. Det var afslutningen på del 1. Det var ikke meningen at det skulle blive så langt, men nu er vi her og jeg må henvise dig til del 2.

1 Comment
  1. Jeg synes virkelig, at mange virksomheder kunne have godt af at læse dette indlæg.
    Især som “lille” blogger får man/jeg mange henvendelser, hvor de tror, de kan tillade sig at diktere indholdet, lave om i aftalen, i udbyttet eller ligefrem slippe af sted med, at man kun bliver tilbudt rabatkoder og dermed faktisk selv skal betale for samarbejdet. Det er hamrende irriterende med de henvendelser gang på gang! Og især dem, hvor man ser, at præcis samme besked er sendt til en håndfuld tilfældige bloggere/influencers.

    http://nouw.com/satinawandel

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.