At samarbejde med en influencer… it’s a dance. Det her indlæg er måske mest henvendt til brands eller personer, som overvejer eller allerede samarbejder med bloggere og influencere. Men! Jeg tænkte, at det også kunne være et ret sjovt indblik i både de forspørgsler, som jeg får jævnligt og nogle af de tanker, som jeg har gjort om det der med at samarbejde med brands.

Samarbejde med en influencer

Jeg har haft min virksomhed siden 2016. Faktisk startede jeg bloggen tilbage i 2012, men det var først i 2016, at bloggen tog ‘overhånd’ og jeg tænkte, at det var på tide, at jeg droppede min uddannelse og fokuserede 100% på bloggen og mine andre kanaler. Det er ved at være mange år siden efterhånden – så jeg har samarbejdet med mange brands lige pludselig. Where did time go… Nå men altså, er det første gang du er herinde, så læs mere om mig lige her og følg endelig med ovre på Instagram. Let’s begin.

1. Skriv til mig som person

Lad for guds skyld være med at skrive. Kære influencer eller hey, du er da influencer, er du ikke? Det er overraskende mange mails jeg får, som starter sådan her og jeg tænker bare… Ville du skrive til andre, som du gerne vil samarbejde med, sådan her? Det ville jeg i hvert fald ikke. Generelt, så svarer jeg ikke så beskeder som de her, da jeg helst vil samarbejde med brands, som jeg kender – og som kender mig. Eller. I det mindste kender mit navn.

2. Lad være med at dele mine stories

Lad være med at dele mine stories på Instagram uden at sige tak eller anerkende, at jeg laver noget, som du kan bruge. Kvit og frit. Der er helt sikkert mange, som ikke tænker over det med at dele andres stories, hvilket er fuldt forståeligt, fordi… Det er jo bare stories, ikke? Og jo. Det er bare stories, men der ligger alligevel arbejde bag – og hvis du som brand bare deler mine stories uden at sige tak eller smide et like (i det mindste) så gider jeg ikke at tagge dig igen. Det er faktisk overraskende lidt man får retur, når ens story bliver repostet af andre.

Læs også: Rejseguide til Berlin (her skal du spise god mad, bo på hotel og hænge ud)

3. Lad være med at dele mine billeder

Det her er der heldigvis mange, som ved allerede, men det er altid god stil at spørge om du må bruge mine billeder. Jeg siger for det meste ja, men er jeg ikke interesseret, så lad være med at bruge dem alligevel, fordi jeg ikke svarer på din besked. Jeg sender nemlig gerne en faktura.

4. Har vi samme værdier?

Hvis du vil have mest bang for your buck, så er længerevarende og mere strategiske samarbejder vejen frem. Sæt dig ind i den influencer, som du gerne vil samarbejde med. Har I samme værdier? Hvad med sproget, har I samme udtryk? Er influenceren oprigtigt interesseret i dit produkt? Der er så mange ting, som skal gå op i en højere enhed, når det kommer til influencer samarbejder – og det kan være noget af et arbejde, at finde den helt rigtige blogger eller influencer. Eller. Det er noget af et arbejde – og derfor er der kommet, så mange bureauer, som kan hjælpe med at finde den helt rigtige influencer til dit brand.

5. Er det en win-win situation?

Udover, at du som brand, skal dele værdigrundlag med den influencer, som du vælger at samarbejde med, så er det her ligeså vigtigt. Er det her samarbejde en win-win situation for begge parter? Med de mener jeg, er der fordele for begge parter? Et lille eksempel. Jeg får noget relevant content, som jeg kan bruge på mine kanaler og som jeg tror, at mine følgere vil få gavn af – og du får awareness og vist dine produkter i en sammenhæng, som er spot on i forhold til dit brand. Win-win.

6. Vær engagerende…

… med den influencer som du allerede samarbejder med. Jeg er allerede kommet lidt ind på det her og hører måske til under et andet punkt. Men! Skriv altid en kommentar, når jeg tagger dig på et billede på Instagram. Det samme i stories. Sørg for at vise mig, at du har set delingen. Simple as that! Det er en super lille ting, som giver mig lyst til at tagge dig igen og igen. Derudover, så er det godt for engagementet på billedet og det belønner Instagram. Det vil sige, at opslaget bliver set af flere mennesker, hvilket både jeg (som influencer) og du (som brand) er interesseret i.

7. Et brief er vigtigt, men… 

…lad være med at diktere indholdet ned til mindste detalje. Jeg elsker at være kreativ i en ‘ramme’ og følge et brief, men skal indholdet som jeg har lavet, godkendes og svaret er: “kan du rykke koppen lidt til højre” eller kan du formulere dig på en helt anden måde, så bliver det bare ikke autentisk. Det her er også endnu en grund til, at du skal kende den influencer, som du vælger at samarbejde med.

Jeg kender dem, som følger med hos mig, og det er (forhåbentlig) også derfor du køber ind hos mig. Vil du have fuld kontrol over det indhold, som du vil have kommunikeret ud, så er det bedre, at købe en annonce et andet sted. Alt er en dialog selvfølgelig, men den kreative frihed hos influenceren, er altså det som kan gøre et blog- og influencersamarbejde ekstraordinært og fantastisk!

Læs også: De 9 bedste markeder og loppemarkeder i (og omkring) Aarhus

8. Hvem skriver du til?

Som brand, er der sikkert mange ting, som du gerne vil have kommunikeret ud, hvilket er ganske forståeligt. Men husk, at dit budskab kommer ud til rigtige mennesker, så et indviklet budskab (med for mange ting som influenceren huske at flette ind) kommer ikke til at fungere. I hvert fald ikke på den korte bane. Hold det simpelt og hav 100% fokus på det vigtigste budskab i samarbejdet. Influenceren skal kommunikere til sine følgere og ikke til dig som brand og kunde. Som kunde, skal du kunne give slip og lade influenceren (nu siger vi bare det er en kvinde) do her thing, på hendes måde.

Igen, så er det her, hvor et længere samarbejde og evt. ambassadørskab kan være win-win for begge parter. Med et længerevarende samarbejde så kan budskabet komme ud flere gange og på flere forskellige måder – og der kan bygges endnu mere ovenpå. På en naturlig måde.

At samarbejde med en influencer

Phew. Det blev lidt længere end ventet. Endda på en dag som i dag. Jeg håber, at du kunne bruge det her indlæg – og synes, at det er et spændende enme. Hvis du synes, at det er ok interessant, så har jeg skrevet meget mere om ‘Blogland’ og det kan du tjekke ud nedenfor:

Michelle

ALWAYS HUNGRY, NEVER BORED. Hi, I'm Michelle Nielsen! Welcome to my humble abode and little part of the internet, where I write about making a career in blogging, great food and travels. I live in Aarhus, Denmark and I love using my little city, so you'll find a lot of tips and recommendations to the city here, as well.

1 Comment
  1. Jeg synes virkelig, at mange virksomheder kunne have godt af at læse dette indlæg.
    Især som “lille” blogger får man/jeg mange henvendelser, hvor de tror, de kan tillade sig at diktere indholdet, lave om i aftalen, i udbyttet eller ligefrem slippe af sted med, at man kun bliver tilbudt rabatkoder og dermed faktisk selv skal betale for samarbejdet. Det er hamrende irriterende med de henvendelser gang på gang! Og især dem, hvor man ser, at præcis samme besked er sendt til en håndfuld tilfældige bloggere/influencers.

    http://nouw.com/satinawandel

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.