Rejseguide til Kyoto (sådan skal du tilbringe en dag i den smukke kejserby)

Hermed min rejseguide til lækre (all the food) og smukke Kyoto. Jeg havde ingen forventninger til Kyoto. Overhovedet. Hver gang Andreas og jeg læste eller så videoer fra Kyoto, så virkede det lidt… over crowded. For turistet til at det kunne være fedt. Men vi tænkte: “Hul i det! Vi gør det. Nu er vi jo i Japan for anden gang” og valgte derfor at tage til Kyoto på en højhellig søndag. Husk, inden jeg glemmer det, at du altid kan tjekke mine stories fra Kyoto ud på forsiden af min Instagram, hvor jeg gemt en MASSE højdepunkter og tips til Japan!

Rejseguide til Kyoto

Vi havde ikke overnatning i Kyoto, men havde taget fra Tokyo til Osaka, hvor vi boede i tre dage. Kyoto ligger ikke mere end en halv time væk fra Osaka, så det var nemt at komme dertil. Vi smuttede fra Osaka klokken 8 om morgenen og stod i Osaka omkring klokken 8.30. Vi startede med at gå imod Kiyomizu-dera templet og for at explore området omkring det.

Læs også: 5 nye (og super gode) serier på Netflix som du skal binge-watche lige nu:

Kiyomizu-dera temple

Så meget stemning og så pokkers smukt. Vi synes ikke engang, at vi var her så tidligt, men vi havde alligevel god tid til at gå rundt alene inden alle tourbusserne kom – og det var simpelthen så smukt! Nogle områder skal man betale for at besøge, men vi valgte at gå rundt og opleve bygningerne omkring templet og det kan klart anbefales, hvis du ikke gider at stå i kø eller betale.

Starbucks

Efter vi havde gået rundt ved det fine tempel, så gik vi direkte imod Starbucks, som skulle være en de flotteste af dens slags. Når man går imod Starbucks, så kommer man igennem de fineste gader. Og åh. Der er simpelthen så mange små, hyggelige butikker og cafeer, som man kan bruge meget tid i. Den smukke Starbucks er placeret i en over 100 år gammel bygning, som plejede at huse geisha’er. Når man har købt sin kaffe, så kan man gå ovenpå og nyde den – på gulvet naturligvis. Meget traditionelt og meget fint!

349 Masuyacho Kodaiji Minamimondori Shimokawara Higashi Iru,
Higashiyama-ku,
Kyoto 605-0826 Kyoto

Læs også: Hermed de 8 bedste markeder og loppemarkeder i (og omkring) Aarhus

Who needs coffee?

Se lige hvor smuk den er!

Forever Museum of Contemporary Art Kyoto

Efter en kort gåtur fra Starbucks, så endte vi her. Vi har så heldige at besøge museet imens den berømte Yayoi Kusama udstillede sine berømte prikker og græskar. Man må ikke have sko på når man besøger museet, så keep that in mind når du skal vælge sokker om morgenen.

570-2 Gionmachi Minamigawa, Kyoto,
Kyoto Prefecture 605-0074

Gion

I Gion området kan du opleve det ‘gamle’ japan. Det vil sige gamle træhuse, tehuse, brosten og en masse små kaiseki restauranter. Hele området er supersmukt og det er med at gå ned igennem de mindre befærdede gader, så du kan få the full experience. I alle gaderne ser man også japanere, voksne som børn, som er iklædt kimonoer og de små sandaler. Et område, som skal besøges, hvis du er i Kyoto.

Læs også: Nem opskrift på refried rice (den bedste måde du kan bruge dine ris-rester)

Forever Museum of Contemporary Art Kyoto

Hakata-Nagahama-Ramen Miyoshi

Det her ramen sted (med det lange navn) fik vi anbefalet af en sød guide, som vi var på tour med i Osaka. Det var hans favorit og selvfølgelig måtte vi også prøve stedet! Vi til restauranten lige da de slog dørene op (igen, så er det godt det der med at komme tidligt) og fik en plads med det samme. Faktisk var vi lidt bange for at gå ind, da facaden ligner… Ja, det ligner i hvert fald ikke indgang til et spisested.

Vi fik dog sat os ved bordet, der var kun 6 pladser, og fik bestilt hver vores ramen med håndbevægelser. Den stod foran os i løbet af et par minutter og et kvarter efter vi var gået ind, ja, så var vi ude igen. Det gik hurtigt men det var GODT! Da vi kom ud, så var der selvfølgelig kø på gaden, men sådan det sgu altid i Japan.

115 Ishiyacho, Kiyachodori 3-jo Sagaru,
Nakagyo-ku, Kyoto 604-8002

Husk at gå ned ad sidegaderne i Kyoto

Nishiki Market

Det her marked skal du besøge, hvis du er i Kyoto. Altså hvis du elsker Street Food. Og japansk brugskunst. Og shopping. Her er virkelig, virkelig, virkelig mange mennesker (se bare mit billede nedenfor) men man kan sagtens ‘komme til’ og få smagt en masse god mad og få kigget i de små butikker. Jeg kan anbefale mochi på spyd dyppet i chokolade! Generelt, så elsker jeg alt med mochi.

609 Nishidaimonjicho Tominokoji Dori ShijoagaruNakagyo,
Kyoto 604-8054, Kyoto

Custom spisepinde

Vi havde læst hjemmefra at man kunne få lavet indgraverede spisepinde på Nishiki Market, så det skulle vi selvfølgelig have lavet. Det er lidt dyrt (for spisepinde) men meget sjovt! Jeg mener, at vi endte med at give lidt over 100 kr. per sæt, men det kommer helt an på hvilket design man vælger. Jeg kan ikke finde adresse på stedet som vi besøgte, men der er mange små boder, hvor du kan få lavet spisepinde. På vores pose fra stedet står der ‘the Ichi’ men jeg kan ikke finde noget på det on the interwebz. God jagt!

Læs også: Min nemme opskrift på kylling i teriyaki sauce (it’s so damn good)

Kender jeg mon en som kan lave mochi til mig?

Andreas i dialog med hende som skulle lave vores spisepinde

Det var min miniguide til Kyoto! Den er lidt kort, men det var også et kort besøg, som vi havde i byen. Vi troede ikke, at vi ville kunne lide byen, men den endte med at overraske, så jeg vil klart anbefale en smuttur, mindst, hvis du er i Japan.

Hermed 5 tips til Kyoto:

1. Hav gode sko på, da der er mange trapper, bakker og generelt, så er det nemmest at komme rundt til fods i den smukke by.
  2. Hvis du vil have taget billeder i kimono, der er vildt mange steder hvor de lejer dem ud på timepris, så undersøg hvilket sted, som du vil besøge hjemmefra. Der er MANGE steder hvor man kan leje en kimono, men de ligger ikke alle sammen lige godt (i forhold til at du skal gå hen til et godt fotospot) og så priserne helt forskellige.
  3. Kom tidligt! Vi nåede at se en masse inden det blev alt for pakket. Der begyndte at komme mange mennesker mellem 10 og 11 om formiddagen.
  4. Det her tip kan bruges til hele landet, men hvis du ser en kø foran restaurant, så er det sikkert fordi, at det er godt. Det er selvfølgelig også fordi at der er så sindssygt mange mennesker i byerne, men vi har i hvert fald ikke fået ét dårligt måltid på denne tur!
  5. Get lost! Japan er et meget sikkert land og alle gyder byder på noget helt specielt.
Michelle

ALWAYS HUNGRY, NEVER BORED. Hi, I'm Michelle Nielsen! Welcome to my humble abode and little part of the internet, where I write about making a career in blogging, great food and travels. I live in Aarhus, Denmark and I love using my little city, so you'll find a lot of tips and recommendations to the city here, as well.