Læs hvorfor du skal have en content strategi (og hvordan du laver den)

Jeg blev interviewet af Stiften forleden og der kom vi ind på hvordan jeg planlægger indholdet på de forskellige kanaler, som jeg er på – og det er faktisk ret simpelt. Jeg har en content strategi (mere om den nedenfor) og en editorial calendar, kald det hvad I vil, som jeg laver i starten af hver måned. I den, der strukturerer jeg alt hvad der kan struktureres – mine blogindlæg, mine instagram billeder, video hvis jeg laver det og mine stories.

Det virker måske omfangsrigt, men jeg synes, at det er den nemmeste måde at strukturere ens tid og sørge for at der er et naturligt flow overalt på ens kanaler. Jeg har efterhånden en del samarbejdspartnere, deadlines og mål som skal overholdes, så det er vigtigt med et overblik over det hele for at alt bliver overholdt. Om du lever af at blogge, om du er ansat i en virksomhed hvor du skal styre content på de sociale medier eller hvis du bare gerne vil have lidt struktur på dit indhold, så læs med lige her.

Læs også: Et kig ind på det nye co-working space på Comwell Aarhus

Reklamelinks: Blazer herfra, Plastiktaske herfra

Find ud af hvem du skriver til
Når du laver indhold på de forskellige platforme, så kan det være en god idé at have en specifik person at skrive til. Denne person (for mig et det en hun) skal du så have i tankerne hver gang du udformer noget content: Hvorfor besøger hun din blog? Får hun noget ud af at bruge tid på at være på din hjemmeside? Hvad kan hun lide at se på Instagram? Hvorfor skulle hun følge dig? Hvilket sprog bruger hun? Hvilke medier er hun på? Selv, der har jeg taget ret meget udgangspunkt i mig selv. Jeg ser en kreativ kvinde på min egen alder eller deromkring, som gerne vil inspireres i hverdagen – og det kan både være i forbindelse med blogging, sjove og nemme opskrifter, produktivitet, rejser eller inspiration til hvad pokker hun skal se på Netflix om aftenen.

Vælg platforme
Når du har en ide om hvem du skriver til, så skal du overveje hvilke social media platforme som du skal være på. Har du tid til at fyre krudt af og være unik på alle platforme, så gør du bare det, men jeg kunne forestille mig, at du ligesom jeg, bliver nødt til at udvælge nogle platforme. Bruger hun overhovedet Facebook eller er hun mest Instagram Stories? Er hun bare mega aktiv på Facebook? Det kan være svært et finde ud af, så husk at prøve nogle forskellige ting af og husk at være superfokuseret på den person, som du skriver til. Brug også tid på at finde den helt visuelle identitet, som denne person kan relatere til og blive inspireret af.

Læs også: 4 små tips – sådan kan du gøre din (mandag) morgen endnu mere tålelig

Reklamelinks: Blazer herfra, Plastiktaske herfra

Sæt nogle mål
Udover at målet bare at få flere likes og følgere, så prøv at sætte nogle specifikke mål for dine kanaler. Hvilken værdi skal vil du gerne give dem, som finder dig? Hvor meget content kan du lave, som understøtter det her mål, uden du går på kompromis med kvaliteten? Sæt et mål om hvor meget du vil dele og hvor. Hvor mange gange om ugen skal bloggen opdateres og er nogen dage bedre end andre? Hvor ofte vil du dele på Instagram? Min mål ser sådan her ud: Bloggen bliver opdateret omkring 4 gange om ugen og alle mine blogindlæg bliver delt på Facebook efter udgivelse. Instagram bliver opdateret 3 gange om dagen og mine stories bliver opdateret mindst én gang om dagen.

The editorial calendar
Som sagt, så laver jeg sådan en hver eneste måned og der er et utal af måder at gøre det på. Jeg laver min i Google kalenderen, da den giver et godt overblik og det er nemt at rykke rundt på de forskellige ting, som skal planlægges. Jeg giver Facebook, blog og instagram forskellige farver og rykker det hele rundt, så jeg synes, at det giver et godt og naturligt flow. Når du har sådan en kalender, så kan du sikre dig, at dit gode og relevante indhold bliver spredt godt ud og at det hele ikke klumper sammen og bliver glemt i mængden.

Michelle

ALWAYS HUNGRY, NEVER BORED. Hi, I'm Michelle Nielsen! Welcome to my humble abode and little part of the internet, where I write about making a career in blogging, great food and travels. I live in Aarhus, Denmark and I love using my little city, so you'll find a lot of tips and recommendations to the city here, as well.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.