Jeg tænkte, at jeg ville komme med mine retningslinjer for hvordan jeg håndterer annoncering her på bloggen og hvordan jeg selv tolker reglerne der er. Dette bliver nemlig diskuteret overalt, både på internettet i diverse grupper men også i ‘virkeligheden’ hvor en stor håndfuld af mine veninder også er bloggere. Vi kan ikke altid enes om hvad der er en rigtige måde at håndtere annoncering, så hermed mine tanker omkring det:

Sponsoreret indlæg (reklame)

Et indlæg er sponsoreret når jeg har fået penge for at skrive et indlæg. Det er ofte nogle samarbejder, som jeg selv har opsøgt eller nogle nogle mit blog-bureau, Buzzanova, har sendt videre til mig og spurgt om det er noget som jeg har lyst til at skrive om. Det kan lyde kliche men jeg står inde for alle mine samarbejder og jeg er rent ud sagt pissestolt af at der er nogle, som har lyst til at samarbejde med mig og endda betale mig penge for samme.

For mig er et sponsoreret indlæg og en reklame det samme, så jeg kunne sagtens skrive annonce i mine indlæg fremfor sponsoreret indlæg, men det er nok en smagssag. Desuden står der altid ‘sponsoreret indlæg’ øverst i mine indlæg (lige under titlen) og så står der ‘udgivet i samarbejde med…’ nederst i mine indlæg, så man ikke er i tvivl om hvem jeg har samarbejdet med.

Sponsorede indlæg vil aldrig være skjult herinde og jeg kan slet ikke forstå, at man har lyst til at skjule det. Så længe indlægget er godt, brugbart og passer til resten af indholdet på bloggen, så er det vel ligemeget om en virksomhed eller brand har betalt for at blive skrevet om?

Gave

Jeg er så heldig at modtage rigtigt mange gaver. Gaver, som jeg siger at virksomheder kan sende til mig uden at vi har en aftale om at jeg vil skrive om det på bloggen. Sommetider viser jeg det frem, andre gange gør jeg det slet ikke. Ender jeg dog med at vise gaven frem på bloggen, så skriver jeg altid i selve indlægget at det er en gave og kommer jeg ikke ind på det i indlægget, så skriver jeg det nederst, i samme størrelse som resten af teksten i mit indlæg, at der her er tale om en gave.

Jeg kunne aldrig drømme om at skrive at det er noget, som jeg selv har købt, hvis jeg rent faktisk har fået det. Tror ikke der er mange, som skriver at de har købt det selvom de har fået det, men det er måske bare fordi jeg ikke har lagt mærke til det. Jeg tror personligt ikke, at der er så mange (hvis overhovedet nogle) bloggere, som bevidst prøver på at snyde deres læsere. Jeg er i hvert fald endnu ikke stødt på det.

Affiliate indlæg

Når jeg linker til en webshop, som gør brug af affiliate, så tjener jeg en lille smule, hvis I vælger at købe noget i webshoppen gennem mit link. Det er ikke så tit jeg bruger det og det er kun helt bestemte webshops, som jeg linker til. Jeg linker også til ting, som der ikke er affiliate på, da jeg bare ser det som god stil.

Gråzonen

Det er så her det bliver svært. For mig i hvert fald. Hvis jeg modtager et fad, som det her som jeg har fået af Moodings, vil I så mene, at jeg skal nævne at det er en gave, hver eneste gang jeg viser den på bloggen? Jeg synes jo, at fadet er noget af det flotteste i mit køkken, så det er jo kun naturligt at jeg vil linke til det hver gang jeg bruger det? I første indlæg med fadet, så tydeliggjorde jeg jo at der var tale om en gave, så én gang burde være nok, ikke?

Læs også:

Vi kan også tage et eksempel fra Instagram. Jeg har modtaget en jakke, hvor jeg skriver at det er en gave når jeg modtager den. Det skriver jeg så både på bloggen og så Instagram, så der ikke er nogen tvivl om det er en gave. Spørgsmålet er så nu, om jeg skal skrive at det er en gave hver gang jeg har den på? Det mener jeg personligt ikke, da jeg jo har tydeliggjort, at der er tale om en gave. Men det er svært og jeg veksler lidt i sådanne situationer.

Del endeligt hvis I sidder men samme tanker – ellers håber jeg, at I fik en klarere idé hvordan jeg gør det herinde. Hav en skøn mandag!

Michelle

Jeg køber lidt for mange sko, drikker nok lidt for meget kaffe og så elsker jeg at tage billeder af alt på min vej. Tak fordi I kigger med!

16 Comments
  1. Nu kommer jeg helt i tvivl om jeg har læst det eller om det på mystisk vis er noget min hjerne selv har fabrikeret, men jeg mindes at have læst, at man altid skal skrive at noget er en gave, når man viser/omtaler det. Har dog ikke kunne genfinde kilden, så jeg skal ikke vide mig helt sikker ;) Dine retningslinjer synes nu ret gode og klare for mig, det altid rart når en blogger åbent viser sine retningslinjer i hele den her sponsorerede verden :)

    1. Ja, det skal man også – men hvordan det er tydeligt er vel op til en selv? Du ved, om man fletter det ind i teksten eller markerer det som gave et andet sted :)
      Det er skidesvært synes jeg.

  2. Super fedt indlæg! Der er vildt mange læsere, der bliver fornærmet, når man skriver at indlægget er sponsoreret, hvilket jeg simpelthen ikke forstår. Hvem ville ikke sige ja til at få penge for at skrive et indlæg, som man sikkert havde skrevet alligevel? Men tror bare at ordet “sponsoreret” bliver set som noget negativt og falsk, hvilket jeg bestemt ikke mener det er.

    Med hensyn til det med faddet og jakken, så synes jeg ikke du skal skrive det hver gang. Du har tydeliggjort det en gang, og det må være nok :-)

    1. Tak for dine input og jeg forstår det heller ikke. Jeg tror måske, at det er fordi mange læsere (inkl. mig selv) er stødt på sponsorerede indlæg, som bare virker.. Dumme og malplacerede. Og så bliver man bare sådan lidt: “nej tak” :)

  3. Fint at du skriver hvordan du gør, og de der gennemsigtige situationer, er jeg meget enige i dine betragtninger. Hvis man har synliggjort at det er en gave, så er det jo lidt spild af tid, hvis man skal gøre det hver eneste gang, den lige titter frem på et billede:)

    1. Tak for input, Signe. Jeg synes sgu det er svært og vil selvfølgelig hellere være på den ‘sikre’ side :)

  4. Fint at du skriver hvordan du gør, og de der gennemsigtige situationer, er jeg meget enige i dine betragtninger. Hvis man har synliggjort at det er en gave, så er det jo lidt spild af tid, hvis man skal gøre det hver eneste gang, den lige titter frem på et billede:)

    1. 1000 tak for input, Signe. Jeg synes sgu det er svært og vil selvfølgelig hellere være på den ‘sikre’ side :)

  5. Måske det er mine dumme spørgsmål som har inspireret dig til dette haha :-)
    Jeg har det på samme måde som dig. Når jeg fx modtaget et stel til mine billeder, nævner jeg det altid som en gave eller sponsoreret indlæg. Men det er svært, når man så efterfølgende bruger det på flere billeder. Jeg håber der kommer tydeligere regler omkring dette :-)

    1. Hihi, jeg kom sådan til at tænke på dig Stinna da jeg læste dette indlæg :D
      Jeg synes også det er en gråzone, helt klart… Som tingene er nu, vil jeg også mene det er nok at nævne det én gang at produktet er en gave, hvis det bare er fordi man bruger det på billeder efterfølgende. Hvis der er et link til selvsamme produkt, ved jeg ikke om man burde gøre noget anderledes? Haha, jeg er lige så forvirret som jer!

    2. Ha ha Stinna. Er måske lidt inspireret af vores samtaler men det er kun godt ;)
      Vi aner jo ikke hvordan fanden man navigerer rundt i det her.

  6. Jeg er virkelig enig i dit punkt “Gråzonen.” Jeg synes nemlig heller ikke, at man behøver at skrive, at noget er en gave hver evig eneste gang, man viser det frem, men blot den første gang, så der ikke hersker nogen tvivl. Ja, man skal tydeliggøre, at noget er en gave, men skal man gøre det hver evig eneste gang, at det fremgår – som f.eks. det fad, du nævner. Skal du skrive, at “fadet er modtaget som gave” hver gang, man kan se det på et billede? Det bliver lidt at tærske langhalm, synes jeg.

    http://satinawandel.dk

  7. Apropos sponsorerede ting (…) vil du så afsløre, hvor den smukke bomber er fra? Jeg har for nylig fået øjnene op for din blog – halleluja du har mange flotte jakker!

    1. TAK! Jakker er virkeligt også min største ‘last’ ;)
      Den er desværre fra et loppemarked og er et mærke som desværre ikke er kendt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.