Hvornår og hvordan skal du markere med reklame på Instagram?

Mine tanker om markering af reklame på Instagram. “Kommer til at skrive reklame på hvad jeg tagger fremover” skrev jeg på min story i går. Ja. Sådan skrev jeg i min story i går og det blev hurtigt efterfulgt af et “hvorfor” og “hvad er der dog sket?” og til det må jeg kedeligt svare at der ikke er sket noget. Ikke noget overhovedet. Jeg er træt af hele debatten om hvad er reklame og hvad er ikke reklame, så nu har jeg bare taget et standpunkt, som jeg tænkte, at jeg gerne ville dele med jer herinde.

At markere med reklame på Instagram

Fremover, så bliver alt hvad jeg tagger på instagram, i både story og feed, markeret med reklame. Før har jeg kun gjort det hvis opslaget var betalt eller hvis jeg skrev om noget, som var en gave, men nu bliver det hele markeret som reklame. Jeg kommer også til at skrive reklame, når jeg modtager en pressegave som jeg vælger at vise, eller når jeg er inviteret til middag. Det gjorde selvfølgelig allerede i forvejen, men ville lige have det med i indlægget her.

Læs også: Rejseguide til New York (her skal du spise god mad og ja… bare SPISE)

Men hvorfor det standpunkt?

Ja, hvorfor det her standpunkt, tænker du måske? Tjah. Jeg synes, at det er irriterende hele tiden, at skulle overveje hvilken del af mit indhold skal markeres som reklame. Nu tænker du måske… Ja! Selvfølgelig! Selvfølgelig, skal du skrive reklame når du tagger et brand, som du har lavet et samarbejde med eller har modtaget en gave fra – og ja, det skal jeg.

Gråzonen for mig (og den del, som gør, at jeg kan komme i problemer) er når jeg viser den top frem fra Ganni, som jeg selv har købt. Har jeg den på i min lejlighed, så vil jeg gerne tagge min billedvæg i baggrunden. Jeg vil også gerne tagge den maling, som jeg har brugt på væggen. Jeg vil gerne tagge hende, som har har klippet mit hår, hvis det sidder ekstra godt på det billede. Jeg har måske fået en vase på billedet, som står i baggrunden og som var en del af et tidligere samarbejde. Den vil jeg også gerne tagge, men kan jeg det uden det er reklame? Det ved jeg ikke, så nu skriver jeg det bare for at være sikker.

Læs også: Rejseguide til New York (her skal du spise god mad og ja… bare SPISE)

Det er også en service

Det er også en service for dig som følger med. Hvis jeg ikke tagger de fleste synlige brands på mit billede eller i min story, så bliver mit kommentarfelt helt fyldt og det samme med min DM. Det tager jeg mig altid tid til at svare på, selvfølgelig, men jeg ved selv, at jeg ikke altid orker, at kommentere på en persons billede, hvis jeg vil vide hvor noget er fra. Derfor er det også nemmeste for alle, hvis jeg bare tagger et billede med brands. Giver det mening?

Åh, det er svært at skrive det her indlæg, uden at det lyder som om, at jeg får en masse ting kastet i nakken konstant. Det gør jeg ikke, men jeg kan ikke komme udenom at Instagram er en del af min forretning – og i min forretning, så har jeg samarbejdspartnere, som jeg lever af at vise frem. Samarbejdspartnere og brands, som jeg gerne VIL vise frem.

Læs også: Hermed de 8 bedste markeder og loppemarkeder i (og omkring) Aarhus

Hvad tænker du? 

Jeg elsker virkelig Instagram mediet og prøver at lave godt content på alle mine kanaler hele tiden. Det håber jeg virkelig at du kan mærke derude. Jeg er bare ved at være træt af hele tiden overveje om at det jeg deler kan opfattes som reklame. Så derfor.. Nu bliver alt, som har med andre brands at gøre markeret som reklame på min Instagram. Lad mig høre hvad du tænker om det her og så ses vi jo “derovre“!

Michelle

ALWAYS HUNGRY, NEVER BORED. Hi, I'm Michelle Nielsen! Welcome to my humble abode and little part of the internet, where I write about making a career in blogging, great food and travels. I live in Aarhus, Denmark and I love using my little city, so you'll find a lot of tips and recommendations to the city here, as well.

15 Comments
  1. Jeg forstår seriøst godt, at I må være ved at brække jer ind i mellem, når så mange regler gælder for jer, men ikke for ældre medier som magasiner. Forstår fuldstændig dit valg om bare at skrive reklame på hele møget – det afskrækker ikke mig, særligt nu hvor jeg kender dine bevæggrunde.
    Det var i øvrigt mig, der skrev til dig på insta angående konkurrencer, hvor man opfordrer til at tagge andre. Af ren nysgerrighed, blev du klogere på det?

    1. Hej Nanna! Tak for din kommentar! Ja, der er meget og jeg bliver altid lidt sur når jeg en sjælden gang læser et modemagasin ;) Jeg prøver at dække mig ind med mit reklame-tag, selvom det måske heller ikke er det rigtige, men sådan bliver det for mig lige nu. Og nårh ja! Tak for det! Jeg må indrømme at jeg OVERHOVEDET ikke havde sat mig ind de regler, så tak for det!

  2. Jeg er med i et engelsk blognetværk og er derfor delvist underlagt den engelske lovgivning for markering af reklame (https://www.gov.uk/government/publications/social-media-endorsements-guide-for-influencers/social-media-endorsements-being-transparent-with-your-followers). Der er reglerne groft sagt at man skal markere hvis noget er gave, betalt eller Adlink. Og det skal man gøre i op til et år efter det er modtaget. Men alle er mega forvirrede over det for som du skriver er det totalt en gråzone og det er lidt op til den enkelte hvordan man vil formulere det. Men selvfølgelig er det vigtigt man er helt åben og ærlig omkring reklame. Jeg forsøger så vidt muligt at opretholde transparens med en “disclaimer” på min blog så det er klart for mine læsere hvordan, hvornår og hvorfor jeg vælger at arbejde sammen med er brand eller en service, udover selvfølgelig altid at markere det i opslag. Men tror nu ikke jeg vil gå så langt som dig til at tagge alt, for selvom jeg synes transparens er vigtigt så er jeg også bange for det kan tage overhånd og blive generende for mine læsere… men ved det ikke. For jeg tager også brands lidt som dig, som en service så folk kan se hvor det kommer fra og for at støtte mærket, som dig. :-)

    1. Hej Signe. Tak for dine kommentarer. Jeg ved ikke lige hvor jeg skal starte med at svare dig ;)

      Spændende der er udløbstidspunkt. Det er jeg ikke stødt på, men er helt sikkert en regel, som jeg gerne vil undersøge.

      “Men selvfølgelig er det vigtigt man er helt åben og ærlig omkring reklame. Jeg forsøger så vidt muligt at opretholde transparens med en “disclaimer” på min blog så det er klart for mine læsere hvordan, hvornår og hvorfor jeg vælger at arbejde sammen med er brand eller en service, udover selvfølgelig altid at markere det i opslag.”

      Fedt at høre! Jeg markerer også altid og står 100% inde for alle de brands, som jeg samarbejder med, så jeg ville aldrig skjule reklame. Enig i det sidste du skriver. Svært at sige om det tager overhånd og om man så bliver ‘blind’ for reklametagget, men jeg vil hellere have det end ikke at have det. Lige nu i hvert fald.

  3. …Altså tagge alt som “reklame” selv om det i og for sig lovgivningsmæssigt ikke behøver markeres som reklame.

    1. Ser faktisk lige at der i den engelske udgave af lovgivningen står man SKAL markere alle partnerships enkeltvis. Så den mindre roman er desværre påkrævet i mit tilfælde, igen fordi jeg er under er engelsk netværk og dermed dels engelsk lovgivning. Sorry, der var ikke meningen jeg ville hi-jacke dit kommentarfelt, haha! Men synes både det er er spændende og forvirrende emne som jeg stadig ikke helt kan gøre mig 100% klog på hvad der er rigtigt og forkert ;-)

      1. Hej igen Signe. Phew, jamen så ville det være en roman jeg skulle skrive hvis det er. Så skriver jeg hellere reklame for ALT og så må man som læser/følger/whatever gå ud fra at alt er reklame.

        Ps! Nu er du dansker, bor i DK, men er i engelsk netværk. Er du underlagt de engelske regler pga. nerværket eller pga. dem du henvender dig til? Er dine følgere engelske alle sammen – eller hvordan grejer du lige den?

        1. Haha, undskyld det lige tog lidt overhånd med alle de kommentarer, men dit indlæg fik mig virkelig til at tænke. Hvilket jo bare er godt ;-)

          Hmm, jeg er faktisk ikke helt sikker ift det med reglerne – altså om jeg er underlagt reglerne FORDI jeg er med i det engelske netværk. Altså om jeg overhovedet er det ifølge Dansk lovgivning, fordi jeg jo er Dansk statsborger. Men jeg følger bare reglerne (både de danske og engelske) for at være på den sikre side egentlig. Selvom der er virkelig nogle af reglerne i den engelske lovgivning der er lidt excessive, men jeg synes på den anden side alligevel transparensen er vigtig.

          Jeg håber lidt at Instagram kommer med flere løsninger som rent visuelt vil fungere lidt bedre for os influencers – lidt ligesom den der “betalt partnerskab med” funktion man indsætter over billedet. Sådan at man kan putte alt reklame-halløjet ind i en anden (men stadig tydelig) rubrik når man poster noget på instagram, men sådan så den egentlige caption til billedet kan få lov at stå lidt mere uforstyrret. Det kunne være lidt sejt!

  4. Jeg synes det er det mest overskuelige for os som læsere. Jeg har oplevet flere captions på Instagram, som starter med en mindre roman om, hvorfor der er skrevet reklame ved opslaget – fx når nogle af produkterne befinder sig i ‘gråzonen’. Den her detaljerede forklaring om, at de altså selv har købt tasken, men tidligere har haft er samarbejde med brandet, og at trøjen er en gave, men at opslaget ikke er betalt osv, bliver bare ekstremt forstyrrende.
    Til gengæld er jeg glad for, når et betalt samarbejde bliver markeret der i toppen af opslaget, hvor man fx også skriver sin lokation (hvis det giver mening). Det giver let én mulighed for at skelne mellem om selve opslaget er betalt, eller om det blot indeholder gaver osv.

    Jeg føler ikke at ordet reklame er forstyrrende i sig selv, for alle opslag indeholder jo én eller anden form for reklame, når et brand er tagget. Det er klart en service for os som læsere, og derfor foretrækker jeg den måde, du gør det på. Mere klarhed, mindre ‘støj’

    1. Helt enig i at man self eliminerer den halve roman ved bare ar skrive ‘reklame’ kort og godt. Men så er set jo i og for sig stadig ikke klart hvilken DEL af opslaget der er reklame? Hvis jeg skriver et opslag hvor jeg står i et outfit foran min billedvæg der er sponsoreret/betalt af X men selve det opslag ikke har noget med X at gøre, ej heller er betalt af X.. så skriver jeg ikke “reklame” i min caption for det er ikke en direkte reklame. Jeg skriver blot at jeg har modtaget produkterne i gave/forbindelse med betalt kampagne, bare som en FIY. Men uden det er dét som ligesom skal tage fokus fra det resterende. Det er lidt kringlet og forvirrende, men tror man skal finde en løsning der giver mening for éns indhold og skrivestil. Det vigtigste er jo i sidste ende bare at være transparent omkring det, og at man overholder lovgivningen for marketing af reklame Ikke mindst :-)

      1. Jeg synes ikke, at hvis man bare skriver “reklame” foran sin caption uden at definere hvad det præcis er man reklamerer for, at der gives et klart billede overfor ens læsere. Og det er jo netop dét lovgivningen er der for.

        Jeg synes bloggeren @Emmahill skriver sine captions meget godt. Hun skriver fx “AD (not paid, gifted items featured)” så kommer teksten der vedrører billedet og så specificerer hun nedenfor hvilke items der går ind under reklame. Så véd man det her billede indeholder reklame, og samtidig så (som loven foreskriver ihvertfald i UK) uddyber hun disse yderligere under hovedteksten til opslaget.

        Men igen, det ER svært og jeg ku virkelig også godt bruge nogle flere inputs?!

    2. “Jeg synes det er det mest overskuelige for os som læsere. Jeg har oplevet flere captions på Instagram, som starter med en mindre roman om, hvorfor der er skrevet reklame ved opslaget – fx når nogle af produkterne befinder sig i ‘gråzonen’. Den her detaljerede forklaring om, at de altså selv har købt tasken, men tidligere har haft er samarbejde med brandet, og at trøjen er en gave, men at opslaget ikke er betalt osv, bliver bare ekstremt forstyrrende.”

      Hej Caroline. Enig i alt det her og det var egentligt nok det som jeg gerne vil hen til med indlægget, selvom det blev lidt rodet ;) Lige nu, så har jeg valgt at bare at skrive reklame lige i denne situation. Så må man som følger/læser gå ud fra at alt er reklame, hvilket er ærgeligt, men sådan må det være.

    3. Hej igen Caroline.
      Angående markering af samarbejde i toppen, over location, så er det out of reach for mig, da det kun er ‘udvalgte’ som kan det. Er så enig i det sidste du siger og jeg går selv udfra at noget er reklame, når jeg spotter reklame tagget hos andre jeg følger.

  5. Hej Michelle,
    Jeg synes det er rigtig ærgeligt, at du som influncer ikke “orker” at forholde dig til, hvad der skal markeres som reklame og hvordan. Hvis du blot markerer alt med et ‘reklame’ uden at specificere, hvori reklamen ligger, så kunne du næsten ligeså godt lade være. Det giver absolut ingen gennemsigtighed for forbrugeren, som nu selv skal gætte sig til, hvilket brand der har betalt dig for dit indhold. Det vil jeg næsten mene er ligeså ufint som skjult reklame. Jeg ved godt, at der er en masse gråzoner og at det sikkert ikke er det nemmeste erhverv at navigere i. Men derfor synes jeg bare, at du – og alle andre, der bliver betalt for at påvirke jeres følgere til køb af diverse – har et endnu større ansvar for at være tydelige i jeres markering af reklame.

    1. Det forstår jeg godt at du tænker, og jeg kan godt forstå alt det du remser op. Jeg er dog bare ærlig – og jeg orker ikke (for at bruge det ord igen) at specificere alt, som det er lige nu. For så skal jeg skrive: plakaten er en gave, vasen er en del af et gammelt samarbejde (dermed reklame, selvom de har ikke bedt mig om at vise vasen frem denne gang), det dér billede er fundet på et loppemarked og blomsterne har jeg købt en butik, som jeg tidligere har samarbejdet med.

      Jeg tydeliggør altid hvad der er reklame, når der er tale om et decideret betalt opslag. Altid. Når opslaget ikke er betalt, så skriver jeg reklame i starten af opslaget for at vise, at en del af opslaget kan tolkes som reklame – og at man ligeså godt kan gå ud fra at hele opslaget er reklame. Giver det mening?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.