Influencer guide – en håndbog til bloggere og instagrammere

Denne håndbog er til alle, som har en kanal, hvor de gerne vil eller skal til at samarbejde med en virksomhed – og den er ikke kun rettet til bloggere og instagrammere, men overskriften ville simpelthen blive for lang, hvis jeg listede alle op! Den er altså til influenten eller influenceren – og ikke til virksomheden, som gerne ville samarbejde med disse, selvom jeg sagtens kunne lave en hel bog med do’s and don’ts til selve virksomheden.

Lige nu, så har jeg en ret irriterende sag kørende med en aarhusiansk virksomhed, som jeg har samarbejdet med og som bliver ved med at bruge mine billeder uden at kreditere mig ordentligt. Det kunne jeg måske have undgået, hvis jeg havde være mere hård og opstillet nogle klare retningslinjer for kreditering, men nu er de bare downright dumb. Måske jeg bare skulle sende en faktura og få det overstået? Nå, mere om det en anden gang og indtil da, så kan I læse min håndbog til influencere lige her:

Læs også: Man skal huske at fejre de ‘små’ milepæle

1. Husk det med kreditering

Hvis virksomheden ikke selv spørger, så husk at påpege, at man ikke må bruge dine billeder til andet end aftalt. Dette gælder også selvom man er blevet inviteret på restaurant og deler billeder på ens kanaler – det er dine billeder og dit arbejde – men det er ikke altid at virksomheden ved dette, så sørg for at få det på skrift. Har du allerede problemer med ophavsret af billeder eller tekst, så tag fat i Not Allowed. De håndterer denne slags sager og jeg ved, at de har vundet flere sager for influencere og bloggere.

2. Gør samarbejdet dig glad?

Det virker måske så dumt, men gør samarbejdet eller produktet dig glad? Giver det dig værdi eller gør du det kun for pengene? Hvis man kun tager imod produkter for pengenes skyld, så er min erfaring at man tiltrækker endnu flere af de her kedelige projekter, så husk at sige nej, hvis det ikke gør dig glad. Det har du altid råd til – også selvom du lige har startet din ‘influencer’ karriere.

3. Følg din mavefornemmelse

Der er SÅ mange gange, hvor jeg tænkt: “hmm, han skriver på nogle mærkelige tidspunkter og bruger mange udråbstegn i sine mails (eller noget i den dur) så måske jeg skulle sige nej – men okay – det kan godt blive godt, så jeg siger ja alligevel” og trust me, det giver altid bagslag! Når jeg ikke følger min mavefornemmelse, så ender jeg altid ud i en situation, hvor de ikke betaler, hvor de bruger mine billeder uden tilladelse eller også vil de gerne diktere det indhold jeg laver. Følg din mavefornemmelse, altid!

Læs også: Hvis du går meget op i dit instagram feed, så skal du have denne app

4. Kompensation eller ej?

Alle influencere vil gerne blive betalt for deres arbejde – men det er ikke altid muligt – så det er vigtigt at afgøre om samarbejdet er din tid værd i forhold til det, som du får retur. Sommetider er det faktisk okay at indgå i et ikke-betalt samarbejde, hvis man gerne vil opbygge en relation til en virksomhed, som man elsker. Hvis virksomheden finder ud af man bare passer godt sammen og at det du ‘leverer’ er supergodt, så kan man måske begynde at snakke om betaling på et senere tidspunkt.

5. Træn din ‘nej’ muskel

Det kan være svært at sige nej til gratis ting, når man bliver spurgt, om man vil modtage et produkt eller en middag, men det bliver nemmere og nemmere. Jeg kan hånden på hjertet sige (og jeg tror også, at jeg har skrevet om det herinde engang) at det, som har givet mig success, er at jeg er blevet god til at sige nej – og kun sige ja til de ting, som jeg kan stå inde for og elsker. Det kan simpelthen bare mærkes igennem skærmen, når man er utroværdig og at samarbejdet ikke gør dig glad.

Læs også: Har personlige blogs overhovedet en plads i 2017?

6. Træn ‘det her er jeg værd’ muskel

Når du har trænet din nej muskel, så skal du begynde at sige: “Ja, det vi kunne sagtens lave et samarbejde og jeg tager xxxx antal kroner for det”. Ligesom med ‘nej’, så er det en muskel som skal trænes og det bliver nemmere og nemmere at sige: “hey, jeg er altså det her værd!” og stå ved det. I starten kan det være nervepirrende at sige, at det indhold man laver koster penge, men husk, at du altid udfører et stykke arbejde, som du skal kompenseres for – og det er ligegyldigt om du har 1000 eller 100.000 følgere.

7. Husk at skrive reklame

Altid. Og hvis en virksomhed beder dig om at skjule, at der er tale om et samarbejde, betalt eller ej, så skal du tage det som et ‘red flag’ og stoppe samarbejdet med det samme. Der er mange diskussioner om dette emne i blogland for hvordan skal man skrive at ens indhold er sponsoreret – men mit råd er bare – oplys dig selv, læs op på reglerne og vis at der er tale om reklame, så godt du kan. Mit indtryk er, at mange influencere ikke er ude på at snyde nogen, men det er lidt af en jungle derude og alle kan begå fejl.

Det var min lille håndbog, som jeg regner med at opdatere løbende. Og FYI, imens jeg har siddet og skrevet det her indlæg, så har den irriterende virksomhed netop skrevet: “Husk at jeg opgiver det vi har lavet sammen til skat” som en trussel og jeg er bare sådan lidt: “Det gør du bare” for jeg har styr på mit shit.

Michelle

ALWAYS HUNGRY, NEVER BORED. Hi, I'm Michelle Nielsen! Welcome to my humble abode and little part of the internet, where I write about making a career in blogging, great food and travels. I live in Aarhus, Denmark and I love using my little city, so you'll find a lot of tips and recommendations to the city here, as well.

4 Comments
  1. Du er seriøst min “go-to” med samtlige blog relaterede spørgsmål jeg ligger inde med, man kan stort set finde svaret på alt herinde! Og så er du en kæmpe inspiration når det kommer til samarbejds indlæg, de ligger altid så naturligt og virker aldrig som deciderede reklamer ligesom på så mange andre blogs.

  2. Nogen gange tænker jeg, som almindelig læser og følger på diverse blogs og instagram, at det kunne være fedt med en oversigt over hvilke samarbejder “influenceren” har på nuværende tidspunkt, så det ville være nemmere at gennemskue, også selvom det måske ikke er særlig “smart”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.