Husk at skrive at dit indlæg er sponsoreret (det er altså ikke så svært) – STONEMUSE

Husk at skrive at dit indlæg er sponsoreret (det er altså ikke så svært)

Jeg har lagt mærke til en ret kedelig tendens i samfundet… Eller i hvert i Blogland. Jeg har bemærket, at der er flere bloggere, som ikke har skrevet at deres content er sponsoreret for tiden, både på instagram og på de tilhørende blogs, og det synes jeg er mærkeligt. Især fordi nogle af dem, som jeg har lagt mærke til det ved, faktisk er nogle af dem som plejer at følge reglerne. Gad vide om de har tænkt: “Nå, hun skrev ikke at var sponsoreret, jamen, så gider jeg da heller” og så bare kørt videre med det.

Når det kommer til gaver og arrangementer, så mener jeg, at man kan komme udenom at bruge ordet sponsoreret, da jeg mener, at det er noget man skriver når man bliver betalt for indholdet. Ved et arrangement, så synes jeg, at det er tydeligt at det er noget, man er inviteret til af en virksomhed og ved en gave, så er det nok at skrive, at det er en gave. Om det er rigtigt eller forkert, det aner jeg egentligt ikke, men det er sådan jeg har fortolket reglerne og mener er den rigtige måde.

Her er mine retningslinjer, som jeg har delt herinde tidligere, men jeg synes, at det var relevant at dele dem igen. Lad mig endeligt høre om I gør det, eller forstår reglerne, anderledes!

Sponsoreret indlæg
Et indlæg er sponsoreret når jeg har fået penge for at skrive et indlæg. Det er ofte nogle samarbejder, som jeg selv har opsøgt eller nogle nogle mit blog-bureau, Buzzanova, har sendt videre til mig og spurgt om det er noget som jeg har lyst til at skrive om. Det kan lyde kliche men jeg står inde for alle mine samarbejder og jeg er rent ud sagt pissestolt af at der er nogle, som har lyst til at samarbejde med mig og endda betale mig penge for samme.

For mig er et sponsoreret indlæg og en annonce det samme, så jeg kunne sagtens skrive annonce i mine indlæg fremfor sponsoreret indlæg, men det er nok en smagssag. Desuden står der altid ’sponsoreret indlæg’ øverst i mine indlæg (lige under titlen) og så står der ‘udgivet i samarbejde med…’ nederst i mine indlæg, så man ikke er i tvivl om hvem jeg har samarbejdet med.

Se et eksempel på et sponsoreret indlæg: Gamle højtalere og nye plakater

Sponsorede indlæg vil aldrig være skjult herinde og jeg kan slet ikke forstå, at man har lyst til at skjule det. Så længe indlægget er godt, brugbart og passer til resten af indholdet på bloggen, så er det vel ligemeget om en virksomhed eller brand har betalt for at blive skrevet om?

Gave
Jeg er så heldig at modtage rigtigt mange gaver. Gaver, som jeg siger at virksomheder kan sende til mig uden at vi har en aftale om at jeg vil skrive om det på bloggen. Sommetider viser jeg det frem, andre gange gør jeg det slet ikke. Ender jeg dog med at vise gaven frem på bloggen, så skriver jeg altid i selve indlægget at det er en gave og kommer jeg ikke ind på det i indlægget, så skriver jeg det nederst, i samme størrelse som resten af teksten i mit indlæg, at der her er tale om en gave.

Se et eksempel på et indlæg, hvor gaver indgår: Små køb som gør en stor forskel

Jeg kunne aldrig drømme om at skrive at det er noget, som jeg selv har købt, hvis jeg rent faktisk har fået det. Tror ikke der er mange, som skriver at de har købt det selvom de har fået det, men det er måske bare fordi jeg ikke har lagt mærke til det. Jeg tror personligt ikke, at der er så mange (hvis overhovedet nogle) bloggere, som bevidst prøver på at snyde deres læsere. Jeg er i hvert fald endnu ikke stødt på det.

Affiliate indlæg
Når jeg linker til en webshop, som gør brug af affiliate, så tjener jeg en lille smule, hvis I vælger at købe noget i webshoppen gennem mit link. Det er ikke så tit jeg bruger det og det er kun helt bestemte webshops, som jeg linker til. Jeg linker også til ting, som der ikke er affiliate på, da jeg bare ser det som god stil og fravælger faktisk blogs som KUN linker til ting, som de kan tjene penge på.

Gråzonen
Det er så her det bliver svært. For mig i hvert fald. Hvis jeg modtager et fad, som det her som jeg har fået af Moodings, vil I så mene, at jeg skal nævne, at det er en gave, hver eneste gang jeg viser den på bloggen? Jeg synes jo, at fadet er noget af det flotteste i mit køkken, så det er jo kun naturligt at jeg vil linke til det hver gang jeg bruger det? I første indlæg med fadet, så tydeliggjorde jeg jo at der var tale om en gave, så én gang burde være nok, ikke? Eller hvad mener I?

Læs også: 5 grunde til at du skal starte en blog

Vi kan også tage et eksempel fra instagram. Jeg har modtaget en jakke, hvor jeg skriver at det er en gave når jeg modtager den. Det skriver jeg så både på bloggen og så Instagram, så der ikke er nogen tvivl om det er en gave. Spørgsmålet er så nu, om jeg skal skrive at det er en gave hver gang jeg har den på? Det mener jeg personligt ikke, da jeg jo har tydeliggjort, at der er tale om en gave, men, det er skidesvært og jeg veksler lidt i sådanne situationer.

Så altså..
Beklager, hvis jeg lyder som en sur mokke, men det irriterer mig grænseløst sådan noget og det er altså med til at hele ‘mediet’ ugennemsigtigt og utroværdigt. Stå nu bare ved, at det er betalt indhold for pokker. For det er der altså ikke noget i vejen med.

Michelle (STONE MUSE)

Jeg køber lidt for mange sko, drikker nok lidt for meget kaffe og så elsker jeg at tage billeder af alt på min vej. Tak fordi I kigger med!

18 Comments
  1. Tak for at dele indlægget igen! Du er ikke den eneste der har lagt mærke til den kedelige tendens – jeg synes også der er flere og flere som undlader at skrive det, og jeg bliver faktisk direkte sur nogle gange. Jeg er enig at der godt kan være lidt gråzoner her og der, men som blogger må man også sætte sig ind i reglerne og helt ærligt, så svære er de sgu heller ikke at forstå. Skriv nu bare at dit indlæg er sponsoreret, altså! :-)

    http://cillesunivers.dk/

  2. Så fint et indlæg! Jeg er enig med dig, dog synes jeg at bloggere bør skrive noget mere om, at det er et event de er inviteret til. Jeg synes ikke altid det er nemt for læserne at se, hvornår der er tale om et event – og man ville jo måske aldrig deltage i eventet, hvis man ikke var inviteret :-)

    Tak for et godt indlæg!

    1. Ej, der er jeg slet ikke enig. Ved events, der er det tydeligt man er inviteret af en virksomhed og så synes jeg ikke man behøver at skrive noget. Mon du mener restaurant besøg, sådan helt generelt?

  3. Jeg er helt enig i alt du skriver. Men synes egentlig godt du kunne skrive at det er en gave hver gang du lægger et billede ind. Nogle læsere (både her og Instagram) kigger ind sporadisk og læser derfor ikke alle sine indlæg og har muligvis ikke set den dag hvor du lagde produktet ud første gang. Og så synes jeg det er mega god stil at du stadig skriver at det er en gave, 3. Gang produktet bliver vist. Men altså hvis ikke du gør det, så er det ikke sådan at jeg fravælger at læse med.

    1. Tak for din kommentar og jeg er enig i meget du skriver. Jeg skriver altid, at det er en gave this ‘tingen’ jeg har fået er i fokus. Hvis jeg har fået et par bukser et halvt år tidligere, og jeg viser mine nye sko frem, så gider jeg ikke skrive: “forresten, så er bukserne som i kan se lidt af en gave” :)

      Men som jeg skrev, så veksler jeg lidt, alt efter hvad der passer ind.

      1. Der er jeg helt enig. Hvis ikke det er buskerne eller skoene, der er i fokus, er jeg egentlig ligeglad med at vide, de er en gave :) Og det samme, når det gælder events – det er klart, det er en invitation fra et firma :)

  4. Helt enig! Jeg bliver som Cecilie også irriteret når folk skriver at det er sponsoreret osv. Det er jo ikke nogen skam at tjene penge på sin blog, så længe at det hele ikke kommer til at handle om at tjene penge. Nogen gange så er det jo også tydeligt når der er nogen som har lavet et sponsoreret indlæg og så ikke markeret. Det er sådan noget som kan få mig til at stoppe med at følge en blog…

    1. Fedt, du skal også bare stoppe med at følge dem som bevidst glemmer det :)

  5. Du skal skrive hver eneste gang, du viser eller skriver om en gave, at det er en gave. Hvis du har brug for klare retningslinjer, så gå ind på forbrugerombudsmanden.dk, som netop fører tilsyn med at reglerne i markedsføringsloven overholdes.

    Jeg vil også lige indskyde, at gaver rent faktisk er skattepligtige (det er en formueforøgelse som er skattepligtig efter statsskattelovens § 4) men jeg gætter på, at de færreste bloggere rent faktisk betaler skat af de gaver, som de modtager.

    1. Jeg er egentligt ret meget inde i retningslinjerne fra forbrugerombudsmanden. Og som jeg skriver, så skjuler jeg aldrig, at der er tale om en gave. Og ja, der bliver betalt skat af de gaver jeg modtager. Det er også grunden til at jeg egentligt helst ikke vil have dem og oftest frabeder mig dem.

  6. Jeg har også lagt mærke til det og er egentlig glad for, at du bringer det på bane. For jeg har rynket brynene flere gange i undren over, om der var nye regler, jeg ikke var bekendt med eller om bloggerne bare lige pludselig besluttede sig for at skjule helt og aldeles, når noget var sponsoreret. F.eks. var der en blog, der skrev 1-2 indlæg om et produkt og noget mere i forbindelse med dette, hvor man sad og tænkte, om det var sponsoreret, selvom det ikke stod nogle steder? I det tredje indlæg får vedkommende så endelig nævnt, at der var tale om sponsorat, men hvorfor så ikke skrive det i de første indlæg?

    http://nouw.com/satinawandel

    1. Ja, det er sgu langt ude det der. Men jeg tror, at man fortolker reglerne på forskellige måder, så det er ikke alle der er bevidst om at de gør noget forkert :)

  7. Jeg vil mene at du bør skrive at det er en gave HVER gang et item der er foræret optræder. Du kan ikke tage for givet at folk har læst alle tidligere indlæg. :)

    Som økonom er jeg desuden lidt nysgerrig, om du egentlig sørger for at betale skat af alle de gaver du modtager? Jeg har bare en fornemmelse af, at det er noget de fleste bloggere bevidst/ubevidst “glemmer” at indberette til skat, og netop sådan nogen ting gør, at jeg synes bloggeres generelle integritet og troværdighed er faldet markant – i min optik, i løbet af de senere år. :)

    1. Enig, men det er nok også dårligt formuleret af mig. Hvis den ting, som jeg har fået i gave ikke er i fokus – eks. den står på et bord -imens jeg er ved at skrive om en helt anden ting, så skriver jeg ikke det er er gave, fordi det ikke handler om den ting. Håber det giver mening.

      Og ja, jeg er lidt enig i det sidste du skriver. Jeg ser også blogs mere som medier ( i dag) end som ‘online dagbøger’ som de var før :)

  8. De danske bloggere, YouTubere er efterhånden ved at bliver rigtigt gode til at markere reklame som reklame. Jeg tror næppe der er mange længere, der ikke gør det. Og jeg er rigtig ked af at du her yderligere bidrager til en udbredt misforståelse.

    Gaver skal IKKE markeres som reklame. Heller ikke hvis man har været til pressemøde. Forbrugerombudsmanden skriver selv:

    “Hvis virksomheden sender et produkt i gave til dig i håb om, at du omtaler produktet, så er udgangspunktet, at din omtale af den gave, som du har modtaget, ikke er reklame, fordi I ikke har en aftale om, at du omtaler produktet.”

    Det øjeblik du bekræfter overfor virksomheden, at du vil omtale produktet, eller der foreligger en stiltiende aftale – så er det reklame. Men ellers ikke.

    Jeg synes personligt det er ærgerligt at ordene “reklame” og “sponsoreret” bliver brugt i flæng, fordi det dermed bliver endnu sværere for forbrugeren at gennemskue, hvornår der reelt er tale om reklame.

    Det er helt fint at gøre opmærksom på, hvornår der er tale om et gratis produkt i et indlæg, men så nøjes med at kalde det det.

    Jeg har skrevet mere om det her: http://www.buildingblogs.dk/nej-gaver-skal-ikke-altid-markeres-som-reklame-pa-blogs-instagram-facebook-og-andre-sociale-medier/

    1. Hej Katja

      Tak for input. Jeg synes dog overhovedet ikke at jeg ‘bidrager til en udbredt misforståelse’ – på ingen tidspunkter nævner jeg, at man skal skrive reklame ved pressemøde eller arrangementer. Hvor har du det fra? Når jeg skriver, at der er mange som ikke skriver sponsoret ved arrangementer, så er det fordi jeg VED, at de er blevet betalt for at komme = sponsoreret indhold.

      Og som jeg skriver, så bruger jeg hverken ordene reklame eller sponsoreret ved en gave, da jeg mener, at der kun er tale om et sponsoreret indlæg, når der er betalt for indholdet. Faktisk nævner jeg ikke ordet reklame.

      Jeg tager aldrig imod gaver, hvor jeg LOVER at skrive om det (så der er ikke nogen aftale imellem os) men jeg ville aldrig skrive om et produkt og ikke nævne at det er en gave. Gennemsigtighed, du ved.

Leave a Reply

Your email address will not be published.